Een nieuw bedrijf opzetten is nog een hele klus. Je hebt er veel geld voor nodig en je moet veel verstand hebben over allerlei zaken. Er komen veel aspecten bij kijken waar je in eerste instantie waarschijnlijk niet aan gedacht had. Denk bijvoorbeeld eerst aan het belangrijkste deel, het financiële deel. Je hebt erg veel geld nodig om een bedrijf te beginnen en je moet waarschijnlijk ook een lening aanvragen. Ga je dit allemaal alleen aanpakken? Of ga je samen met een groepje vrienden dit nieuwe avontuur aan. Ga je er ook allemaal evenveel geld in steken of is dat niet de bedoeling? Het is belangrijk dat als je met meerdere mensen een bedrijf wilt beginnen, je goede afspraken maakt over de geldzaken. Leg dit ook vast op papier dat er altijd bewijs is over wat er is afgesproken? Je moet daarnaast ook gaan besluiten waar jullie gaan werken. Doen jullie dit allemaal thuis, gaan jullie een (deel van een) gebouw huren, kopen of hebben jullie een fabriek nodig. Als jullie niet thuis gaan werken moeten jullie het pand gaan inrichten, denk dan aan: tafels, stoelen, computers of machines. Ook hierover moeten goede afspraken worden gemaakt. Wat is het budget en wie gaat wat kopen? Vervolgens moeten jullie gaan nadenken over het aannemen van werknemers. Gaan jullie de hulp in schakelen van familie, vrienden en bekenden of nemen jullie hele andere mensen aan? Wat voor mensen zoeken jullie precies en over welke kwaliteiten moeten ze beschikken. Dan komt nog het administratieve deel. Het salaris moet bijvoorbeeld elke maand rond dezelfde tijd uitbetaald worden. De werknemer verwachten ook dat dit allemaal goed verloopt. Niet alle werknemers hebben het zo breed en meestal zitten ze aan het eind van de maand te wachten op hun salarisbetaling om hun rekeningen te betalen. Als het salaris dan niet op tijd wordt uitbetaald, kan dit grote gevolgen voor hun hebben. Daarom is het belangrijk dat het bedrijf de salarisadministratie en loonverwerking goed op orde heeft. |
http://www.cbbs.nl/ |