Net Whizz
Image default
Bedrijven

Transport via spoor of weg

Steeds meer transportbedrijven kiezen er tegenwoordig voor om hun goederen via de weg te transporteren in plaats van via het spoort. Sinds 2011 is gebleken dat de transportbedrijven veel minder via het spoor transporteren en dit is sinds 2011 alleen nog maar meer achteruit gegaan. De Europese commissie zou dit aantal eigenlijk juist willen zien stijgen en hopen er juist op dat er weer meer bedrijven via het spoort willen transporteren. Daarom heeft de EU tussen 2007 en 2013 28 miljard euro uitgetrokken voor spoorwegprojecten. Nederland ontving hier ongeveer 77 miljoen euro voor maar het heeft veel minder effect gehad dan dat de commissie verwacht had. Om te zorgen dat bedrijven weer via het spoor willen transporteren, moet je eerst uitzoeken wat de reden is dat transportbedrijven dit niet meer willen en vooral via de weg transporteren.

Eigenlijk is de reden heel simpel. Zo begint het al bij het feit dat internationale goederentreinen op sommige trajecten maar achttien kilometer per uur mogen rijden. Dit komt doordat ieder land zijn eigen regels heeft die gelden voor de spoorwegen in het land. Dit is namelijk nationaal geregeld en niet op internationaal niveau. Een vrachtwagen vervoert zichzelf altijd sneller dan achttien kilometer per uur op de weg en daarom is het voor de hand liggend dat bedrijven kiezen voor het snellere transport, wat dus de weg is. In Nederland wordt bijvoorbeeld maar 5 procent van de goederen via het spoor vervoerd. Dit komt onder andere doordat de wegen in Nederland van erg goede kwaliteit zijn waardoor er liever voor de vrachtwagen gekozen wordt. Het vervoer met de vrachtwagen moet natuurlijk wel zo veilig mogelijk gebeuren en daarom worden in veel vrachtwagens een achteruitrijcamera draadloos geïnstalleerd. Met zo een achteruitrijcamera hebben de bestuurders veel beter zicht over de situatie rond de vrachtwagen. Daarom maken vrachtwagenbestuurders hier ook veelvuldig gebruik van. 

http://vanzwitserland.nl