Software voor de zorg wordt steeds meer gebruikt. Dit komt doordat onze samenleving is een snel tempo digitaliseert. We communiceren met elkaar via smartphones, krijgen via social media het laatste nieuws binnen en komen ook op andere manieren met digitalisering in contact, zoals via de zorg. Zo zijn er ziekenhuizen die middels iPads ervaringen van mensen peilen die een bezoek hebben gebracht aan het ziekenhuis. Ook zijn er diverse gezondheidsapps en speciale apps voor patiënten beschikbaar. Hierin kunnen ontwikkelingen beschreven worden, maar er kan ook gegevens in worden bewaard of worden gedeeld met medici of de omgeving. Digitalisering is iets wat op veel gebieden een uitkomst is in de zorg, maar het brengt ook enkele kanttekeningen met zich mee. In dit artikel vertellen wij je meer over de voor- en nadelen van software in de zorg. Lees snel verder voor meer informatie. Digitalisering in de zorgDigitalisering in de zorg wordt ook wel eHealth genoemd. Hierbij wordt technologie gebruikt om de gezondheid en de gezondheidszorg te ondersteunen en te verbeteren. Zo kan het er bijvoorbeeld voor zorgen dat de zelfredzaamheid van mensen verhoogd wordt, waardoor ze langer thuis kunnen blijven wonen. Echter kan dit ook nadelen hebben. Hieronder hebben wij de voor- en nadelen van software voor de zorg voor je op een rij gezet. Voordelen software voor de zorgHet is bekend dat zowel zorgmedewerkers als patiënten veel voordelen ervaren als het gaat om het gebruiken van software voor de zorg. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan videogesprekken tussen zorgverleners en patiënten. Dit kan een uitkomst zijn, omdat het voor sommige mensen lastig kan zijn om naar de huisarts te komen. Hier is vaak sprake van als ze oud zijn of mindervalide zijn. Een videogesprek kan helpen om dan toch een consult te hebben. De verschillende gezondheidsapps die er zijn maken het voor patiënten mogelijk zelf hun gezondheid bij te houden en betrouwbare informatie te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de app Moet ik naar de dokter?, waarbij een patiënt snel inzichtelijk krijgt of hij wel of niet naar de dokter moet aan de hand van de vragen die aan de patiënt worden gesteld in de app. Het doel van deze app is ervoor zorgen dat enkel de mensen die het echt nodig hebben naar de huisarts of huisartsenpost gaan, zodat de druk op de zorg afneemt en er kosten bespaard worden. Dit is voor zowel patiënten als zorgverleners een win-win situatie. Nadelen software voor zorgSoftware voor de zorg brengt ook nadelen met zich mee. Zo kan dit ook problemen opleveren met betrekking tot de privacy. Zorgmedewerkers zien software vooral als handig, zodat ze hun werk op een snelle en juiste manier kunnen doen. Echter zijn ze zich niet altijd bewust van de risico’s voor de privacy die dit met zich meebrengt. Lang niet altijd is de technologie veilig, maar richt deze zich vooral op gemak. Dat maakt de software ook een nadeel heeft. Hier zou dus iets aan moeten veranderen, zodat zorgverleners op een meer efficiënte manier gebruik kunnen maken van de software. De informatie die bijvoorbeeld in een elektronisch patiëntendossier staat, dient niet vrij toegankelijk te zijn en ook niet zonder dat patiënten hier weet van hebben. Op dit gebied is er dus zeker nog iets te doen. Waarom software voor zorg?Waarom zou je dan toch voor software voor de zorg kiezen? Wij hebben enkele redenen hieronder voor je op een rij gezet: – Minder kosten: wanneer je ervoor kiest om software voor de zorg in te zetten, zorgt dit ervoor dat je kosten bespaart. De interne processen kunnen immers sneller verlopen, wat zorgt voor een meer flexibele doorstroom. Ook heb je in het geval van een app zoals Moet ik naar de dokter? Minder instroom van patiënten die eigenlijk niet naar de online huisarts of huisartsenpost moeten. – Flexibeler: het werken met software in de zorg, zorgt er ook voor dat je flexibeler te werk kunt gaan. Je kunt direct verschillende gegevens inzien en zo een stuk sneller schakelen. – Beter samenwerken: door software in de zorg in te zetten, kun je waardevolle inzichten verkrijgen. Denk bijvoorbeeld in hoeveel personeel er nodig is, wat de piekmomenten zijn en nog meer relevante informatie. Hierdoor kan er beter worden samengewerkt. Conclusie – zorg software is nodig!Digitalisering in de zorg is van groot belang en biedt zeker grote voordelen met zich mee. Hoewel er soms problemen zijn op het gebied van privacy met betrekking tot software, wordt er achter de schermen steeds harder gewerkt aan oplossingen. Hoewel dit dus nog geheel dient te worden opgelost, zijn de voordelen van software in de zorg vrij groot. Digitalisering binnen de zorg kan op diverse manieren een uitkomst bieden voor zowel zorgverleners als patiënten en zal daarom steeds verder worden uitgerold in de toekomst. |
https://www.vcareconnect.nl/ |